Je reis annuleren door Corona: tips & tricks

Wat keek ik uit naar al mijn reisplannen de komende twee maanden. Er stond een citytrip naar Nice op de planning (dit was al een omgeboekte Bologna trip), een korte vakantie naar Zuid-Afrika, een Srprs.me citytrip, en een road trip door Montenegro. Helaas moest ik iedere reis nu annuleren vanwege Corona. Grote kans dat jij nu in dezelfde situatie zit. Ik had de afgelopen tijd dus een hoop te regelen en wilde ook weten waar ik recht op heb. Hoe dat proces is gegaan bij partijen zoals Transavia, KLM, Booking.com, Airbnb en Srprs.me laat ik je hier weten.

Vliegtickets annuleren bij Transavia

Ik boek bijna altijd mijn vliegtickets via Transavia, omdat ik het een fijne maatschappij vind. Dat blijkt ook nu wel weer. Ze hebben een duidelijke Q&A op de website over de wijzigingen omtrent de Corona situatie. Transavia heeft op dit moment alle vluchten tussen 23 maart en 15 april geannuleerd. Hiervoor krijg je een voucher ter waarde van het bedrag van je boeking, om op een later moment in te zetten. Mijn citytrip naar Nice, die gepland stond van 2 t/m 5 april, wordt dus ook geannuleerd. Je krijgt hier van Transavia vanzelf bericht over. Hoe lang de voucher geldig is heb ik nog niet kunnen vinden. 

Voor de niet geannuleerde vluchten t/m 23 april geldt dat je ze kosteloos kunt omboeken naar een ander tijdstip. Voor alle vluchten na 23 april gelden vooralsnog de normale wijzigingsvoorwaarden. Mijn vlucht naar Dubrovnik (van waaruit ik naar Montenegro zou reizen) is pas 26 mei. Die laat ik nu dus nog even rusten en wacht de ontwikkelingen af.

Wil jij je reis via Transavia annuleren door de Corona situatie? Check hier hun recente voorwaarden.

Reis annuleren corona

Accommodatie en activiteiten via Airbnb

Ik had via Airbnb een heel leuk appartementje gevonden waar we zouden verblijven, middenin het oude centrum van Nice. Je kan via Airbnb ook activiteiten boeken die worden aangeboden door locals. Zo stond er bij ons een food tour op de planning om alle lokale specialiteiten van Nice te ontdekken. Ik had alles via iDeal al betaald. 

Zodra je de website van Airbnb bezoekt zie je direct een grote pop-up met informatie over het Coronavirus met de melding: ‘Vanaf nu bieden we gasten volledige restitutie en hosts sanctie vrije annulering voor reserveringen die op of voor 14 maart zijn gemaakt, met een incheckdatum van 14 april of eerder. Deze voorwaarden gelden niet voor nieuwe reserveringen.’

Handig, weet je gelijk waar je aan toe bent. Let op: je moet wel zelf je geboekte accommodaties of activiteiten annuleren. Dat kan gewoon via je Airbnb profiel. De terugbetaling van het geld is afhankelijk van de aanbieder. Ik zie vaak staan 5 tot 15 werkdagen. Ook wanneer je niet binnen de Corona-voorwaarden valt is annuleren via Airbnb overigens prima geregeld. Het hangt af van de voorwaarden die de host heeft gekozen, maar vaak kun je tot een paar dagen voor je tripje plaatsvindt nog annuleren met volledige restitutie. 

Op de hoogte blijven van de annuleringsvoorwaarden van Airbnb rondom Corona? Klik hier.

reis annuleren corona

Annulatiebeleid parkeren Eindhoven Airport 

Een parkeerplek op het vliegveld in Eindhoven had ik weken geleden al gereserveerd. Echter, als je je reis moet annuleren door Corona dan is die parkeerplek natuurlijk overbodig. Daarom hebben ze bij Eindhoven Airport het annulatiebeleid tijdelijk aangepast. Alle reserveringen t/m 31 mei 2020 kunnen kosteloos worden geannuleerd. Dit geldt ook met terugwerkende kracht voor boekingen met een ingangsdatum vanaf 9 maart. Je kunt zelf de reservering annuleren in je account (die je automatisch hebt wanneer je een parkeerplek reserveert).

reis annuleren corona

Vliegtickets annuleren bij KLM

Half april zou mijn vriend voor zijn werk naar Zuid-Afrika reizen. Ik zou een weekje later komen om er samen nog een korte vakantie aan vast te plakken. Gezien het negatieve reisadvies van Buitenlandse zaken en het feit dat KLM een groot deel van de vloot aan de grond houdt, is besloten dat de business trip en daarmee dus ook onze vakantie niet doorgaat. 

Ik vind de website van KLM omtrent Corona vragen niet heel duidelijk. Het is niet terug te vinden welke vluchten precies geannuleerd zijn. Je moet inloggen in je KLM account om dat voor je eigen vlucht te bekijken. Wanneer ik dat doe zie ik alleen mijn vluchtdetails staan. Kan ik hieruit opmaken dat de vlucht (nog) niet geannuleerd is?

In de Q&A van KLM valt wel te lezen dat wanneer je vlucht wordt geannuleerd, je hier vanzelf bericht over krijgt. Ze zeggen ook dat het omboeken of cancellen van je vlucht afhangt van je ticketvoorwaarden, bestemming en reisdata. Als je vervolgens kijkt naar opties voor een refund wordt er vermeld dat je een voucher kunt aanvragen, of de vlucht kosteloos kunt omboeken naar een andere datum. Het lijkt erop dat dit voor iedereen geldt, omdat er niet bij staat wanneer je hier wel of geen recht op hebt. 

De voucher is na ontvangst een jaar geldig. Let op: deze moet je wel zelf aanvragen via het KLM Contact Center, die (geheel begrijpelijk) erg overbelast is momenteel. Mijn aanvraag voor een voucher ligt op dit moment vier dagen bij de klantenservice en ik heb nog geen reactie. 

Wil jij je reis via KLM annuleren door de Corona situatie? Hier vind je de meest recente updates. De info is alleen beschikbaar in het Engels.

reis annuleren corona

Accommodatie annuleren via Booking.com

In Zuid-Afrika zouden we in de vetste accommodatie ooit verblijven: een dikke lodge op de savanne, waar de volledige big 5 zo aan je voorbij trekt. Het was bovendien de duurste accommodatie waar we ooit zouden slapen, dus je snapt hoe erg ik baal dat dit niet door kan gaan. De voorwaarde bij het boeken via Booking.com was ‘niet-terugbetaalbaar’, dus ik wist dat ik hierin risico nam en had er vrede mee als ik door eigen toedoen niet zou kunnen gaan. Echter, de impact van het Coronavirus had natuurlijk niemand kunnen voorzien. 

De informatievoorziening over Corona is bij Booking.com heel minimaal. De boodschap is dat je het zelf moet regelen met de accommodatie. Ze communiceren niets over aangepaste voorwaarden, waar Airbnb dat wel doet. Voor het annuleren of wijzigen van een boeking gelden de normale voorwaarden. Die zijn als volgt:

> Heb je een boeking gemaakt met gratis annuleren, dan betaal je geen annuleringskosten. Is het niet meer mogelijk om gratis te annuleren of is je boeking niet-terugbetaalbaar, dan kunnen er annuleringskosten van toepassing zijn. Eventuele kosten betaal je aan de accommodatie.

> Het annuleren van een niet-terugbetaalbare boeking kost normaal gesproken geld. Je kunt echter gratis annuleren aanvragen bij het beheren van je boeking. Hierbij wordt er een verzoek gestuurd naar de accommodatie, die dan kan besluiten je annuleringskosten kwijt te schelden. Het is voor een niet-terugbetaalbare boeking niet mogelijk data te wijzigen. Het is wel mogelijk om opnieuw te boeken voor je gewenste data als je verzoek tot kwijtschelding succesvol is.

Ik heb een aanvraag ingediend bij de accommodatie met de vraag of ik mijn reis kon annuleren of omboeken door het Corona virus. Helaas heb ik bericht ontvangen dat ze niet meewerken aan een refund of omboeking. Doei hele mooie plek en heel veel geld! 🙁

Citytrip via Sprps.me annuleren

Van 14 t/m 19 mei had ik een verrassingstripje op de planning staan, geboekt via reisorganisatie Srprs.me. Geen idee dus nog waar ik heen zou gaan en gezien de huidige ontwikkelingen ga ik daar helaas ook niet meer achter komen.

Srprs.me heeft een onderscheid gemaakt tussen reizen voor en na 15 april. Voor reizen vóór die datum wordt geadviseerd om niet te gaan, ook al is het veilig op de bestemming. Wanneer het land een rood reisadvies heeft, krijg je van Srprs.me de volledige reissom terug. Bij een oranje reisadvies kun je proberen te verhalen op de annuleringsverzekering. Lukt dat niet, dan gaat Srprs.me proberen het geld terug te krijgen van vliegtuigmaatschappijen en hotels. De restitutie ontvang je dan in de vorm van een voucher op je Srprs.me account.

Voor reizen na 15 april, die nog niet zijn ingeboekt door Srprs.me kun je de reissom terug laten storten op je account. Voor de reizen die al wel zijn ingeboekt is het advies om nog even te wachten op de ontwikkelingen rondom het Coronavirus. Deze voorwaarden zijn dus ook van kracht op mijn boeking. Ik heb de klantenservice van Srprs.me gemaild met de vraag wat de status van mijn boeking is. Ze reageerden super snel met het bericht dat het geld in de vorm van een voucher terug te vinden is op mijn account. Dat stond er inderdaad direct op.

De recente ontwikkelingen over het Coronavirus van Srprs.me zijn hier terug te vinden.

Reizen via een reisorganisatie 

Heb je zelf een reis geboekt via een reisorganisatie of ben je momenteel op reis en wil je graag weten waar je recht op hebt? Check hier een artikel van de Consumentenbond waarin duidelijk staat beschreven waar je recht op hebt. De informatie wordt regelmatig geupdate.

Alvast ideeën opdoen voor wanneer deze periode weer voorbij is?

Hier vind je mijn reisinspiratie

Ezra Dijck

Hi, ik ben Ezra. Als echte foodie sta ik liever in de rij voor een pizza dan voor het Colosseum. Op reis proef ik graag andere culturen, lekker eten en goede cocktails. En daarvoor hoef je helemaal niet ver! Op Zuidgekruid inspireer ik je met smaakvolle trips naar het zonnige zuiden, op max. 5 uur vliegen.

Bekijk blogs

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *